Trainingen

Samen met Plattelandsjongeren.nl en onze trainingspool, bestaande uit (oud) bestuurders hebben we veel verschillende trainingen ontwikkeld. De trainingen worden gegeven door onze trainerspool en kosten €250,-(incl reiskosten) voor leden van PJO, niet leden betalen €300,-. Alle trainingen duren 2-2,5 uur. Voor meer informatie of aanvragen mail info@pjoverijssel.nl.

Alcohol voor 18+
Hoe ga je met de leeftijdsverhoging van alcohol om?

Vanaf 1 januari 2014 gaat de leeftijd waarop jongeren alcohol mogen drinken omhoog van 16 naar 18 jaar. Hoe ga je met de leeftijdsverhoging om binnen jouw vereniging? Hoe doen andere verenigingen het? Tijdens een interactieve avond delen we met een aantal vereniging onze ervaringen en zoeken we gezamenlijk naar oplossingen en nieuwe strategieën. Daarnaast is het mogelijk dieper in te gaan op een specifiek thema. Wij begeleiden deze avond en zorgt voor de expertise.

Proost IVA+
Instructie Verantwoord Alcoholgebruik

Het is fantastisch dat al die vrijwilligers met veel liefde achter de bar staan op een feest, maar kennen ze ook hun verantwoordelijkheden? Na de (wettelijk verplcihte) Instructie Verantwoord Alcoholgebruik kennen ze deze zeker. Onze IVA+ training is leuk, interactief en aangepast op plattelandsjongerenverenigingen. Naast de verplichte onderdelen van de IVA zoals wetten omtrent alcoholgebruik, omgaan met riskant alcoholgebruik, wordt ook de kennis van alcohol en drugs bijgespijkerd. Na de training kent elke barvrijwilliger de verantwoordelijkheden van achter de bar staan en ontvangt iedereen het officiële IVA-certificaat.

Vereniging 3.0
Jullie PR in een 3.0 jasje
Waarschijnlijk heb je Facebook, gebruik je youtube en ken je twitter. Toch kun je wat inspiratie gebruiken om online programma’s en mogelijkheden te verkennen. Wij nemen je graag mee op ontdekkingsreis: wat is nieuw, wat is hot en wat is not? Alle trends en nieuwe ontwikkelingen komen voorbij. Natuurlijk gaat de training daarna in op het vraagstuk: Wat kunnen we er mee? Wat levert gebruik van sociale media op? Er is veel ruimte voor gesprek en discussie. Het streven is om aan het eind van de training een opzet van een mediabeleid te hebben voor jouw vereniging. Dat kun je daarna uitbreiden en toepassen.

Netwerken
Door middel van netwerken je doelen bereiken

Wil je op een leuke manier beter gebruik maken van je netwerk? Of je het nou wil inzetten voor je verenging of je persoonlijke leven, voor iedereen die wat over netwerken wil leren is deze training heel geschikt. In de training ga je actief aan de slag met de onderwerpen: wat is netwerken, wat zijn mijn doelen, hoe ziet mijn netwerk eruit en hoe kan ik mijn netwerk inzetten en onderhouden? Ook is er aandacht voor online netwerken. Het is een training die bol staat van opdrachten en oefeningen. Na deze training heb je een goed beeld van wat netwerken is en hoe je dat van jezelf en je medebestuurders slim kan gebruiken.

EHBO by night
De redder in nood van jouw vereniging?

Als bestuur van jouw vereniging organiseer je tal van activiteiten en ieder ongeluk zit in een klein hoekje. Ga daarom met de organisatoren praktisch aan de slag in de training EHBO by night. De training is opgebouwd uit drie onderdelen. In het eerste deel ga je oefenen met EHBO bij veel voorkomend letsel, denk aan een bloedneus, een bloedende snee of een gebroken been. Daarna komt het zwaar letsel aan de orde, waarbij je leert hoe je een slachtoffer kan helpen die mogelijk in levensgevaar verkeert. Het derde deel van de training gaat over gezondheidsverstoring als gevolg van drank- en/of drugsgebruik.

Ledenwerving
Wil je meer mensen naar je activiteiten trekken?

Niet alle activiteiten worden even goed bezocht en vaak komen steeds dezelfde mensen, behalve de feesten trekkertrek die worden drukbezocht. Bekend verhaal? Bij de training ledenwerving staan we stil bij het imago van jouw vereniging. Hoe zien anderen jouw vereniging? Waarom zouden zij lid willen worden? Bereik je eigenlijk wel de goede doelgroep? Door middel van opdrachten wordt actief nagedacht over verschillende groepen potentiële leden en hoe je hen het beste kunt bereiken. Bedenk vooraf goed wat je doel is: leden werven, je bezoekersaantal van je activiteiten opkrikken, nieuwe bestuurders werven of leden activeren. Dit vraagt  namelijk om een verschillende aanpak.

Flirten
Ongewenste of gewenste intimiteiten?

Jongens, meiden, een feestje, beetje drinken, dansen en flirten. Hoe zorg je dat het leuk blijft? Wat accepteer je van elkaar? Hoever mag je gaan en ook wanneer ga je te ver? Hoe gaat het met dat ene vrouwelijke commissielid tussen al die jongens? Worden meisjes wel eens lastig gevallen en wiens verantwoordelijkheid is dat? De training Flirten helpt je hierover na te denken en je vereniging gezond te houden, we deze gevoelige onderwerpen op een leuke manier bespreekbaar. Aan bod komt waar de grens ligt voor jou als persoon, maar ook voor jullie als bestuur en vereniging.

Gein zonder pein
Omgaan met ongewenst gedrag in het verenigingsleven.

Heb jij het wel eens meegemaakt? Je organiseert een gezellig feest, opeens ontstaat er een ruzie en al gauw rolt een groepje vechtende jongens en meiden door de zaal. Gelukkig is er beveiliging, maar liever had je dit voorkomen. In de training Gein Zonder Pijn leer je hoe je op een goede manier om gaat met ongewenst gedrag, maar nog belangrijker, hoe je het (deels) kan voorkomen. We gaan aan de slag met het formuleren van een positieve gedragscode, factoren herkennen die leiden tot ongewenst gedrag (escalatieladder) en bezoekers accuraat aanspreken op ongewenst gedrag.

Maak het aanbod top!
Hoe houd je  leden onder de 18 jaar betrokken?
Vanaf 1 januari 2014 ging de leeftijd waarop jongeren alcohol mogen drinken omhoog van 16 naar 18 jaar. Hoe houd je dan leden onder de 18 jaar betrokken bij jouw vereniging? Tijdens een interactieve avond, begeleidt door ons, wordt er ‘geluisterd’ naar deze jongeren. Wat vinden zij? Maar vooral ook: Wat willen zij? Met de TOP-brainstormmethode worden nieuwe oplossingen en activiteiten ontwikkeld waar jongeren jonger dan 18 jaar enthousiast van worden. Zo blijven zij lid van jouw vereniging en wellicht ook enthousiast gemaakt een actieve rol te spelen bij jouw vereniging.

Bestuurderstraining
Op naar effectief besturen

Last van ellenlange vergaderingen, die nergens toe leiden of vergaderingen die zo chaotisch zijn dat je aan het eind nog niet weet waar je aan toe bent? Dan is het tijd voor een bestuurderstraining. Tijdens de training leer je hoe effectief besturen werkt, hoe je een vergadering kan structureren en een stuk efficiënter maakt. Het geeft je inzicht in de kracht en valkuilen van jullie bestuur en helpt je om het bestuur opnieuw in te richten. Ook gaat de training in op de functieprofielen van de verschillende bestuursleden: klopt deze verdeling en kent iedereen zijn of haar verantwoordelijkheden? Vooraf bespreken we telefonisch waar jullie pijnpunten liggen en daar besteden we extra aandacht aan.

Safety first
Wijzer worden over verzekeringen, belastingen, vergunningen en regelgeving.

Deze training neemt je mee door de wirwar van regels, verzekeringen en wetgeving. In de vorm van een quiz wordt de kennis van jouw bestuur getest en bijgespijkerd. Moeten wij belasting betalen, welke verzekeringen zijn nou eigenlijk echt nodig, en moeten we echt afdragen aan BUMA? Daarnaast worden er ook inhoudelijke discussie gevoerd over onder andere: Welke verantwoordelijkheden heb je als bestuurslid en wat doe je als de penningmeester er met de kas vandoor gaat?