Voorlichting over Groene en Blauwe diensten

Als agrarisch ondernemer ben je regelmatig het middelpunt van maatschappelijk debat. Iedereen vindt wel wat van jouw bedrijf en hoe je zou moeten boeren. Het liefst zo duurzaam mogelijk, maar ook zo goedkoop mogelijk voor de consument. De maatschappelijke weerstand vormt, naast het financiële stuk, ook een van de argumenten om niet voor bedrijfsovername te kiezen (zie artikel ‘Gelukkig de boer die nog een opvolger vindt’, NRC, 8 maart 2015) Als boer is het belangrijk om de maatschappelijke goodwill te hebben en te houden, zeker uit jouw omgeving. Maar hoe krijg je die? En nog relevanter; hoe behoud je die?

Wij, OAJK en Landschap Overijssel, zien in landschapsbeheer een van de mogelijkheden. Het onderhouden van houtwallen, singels en steilranden zorgt voor een aantrekkelijker uiterlijk van jouw erf en hierdoor draag je bij aan het behoud van het unieke Overijsselse landschap. Dit kost soms extra tijd en middelen, maar wist je dat hiervoor vergoedingen beschikbaar zijn onder de noemer Groene en Blauwe diensten (GBD)? De GBD zorgen ervoor dat agrariërs en particuliere grondeigenaren een reële beloning ontvangen voor hun werk aan het behoud van de landschapselementen. Met jouw welwillendheid draag je ook nog eens bij aan de economie is gebleken uit onderzoek van KPMG, want het landschap heeft belangrijke waarde voor toerisme en werkgelegenheid.

Kortom, door hier als agrarisch ondernemer aan bij te dragen, laat jij zien dat je het belangrijk vindt om je in te zetten voor een mooi landschap, en daarmee toon je ook jouw bereidheid voor het maatschappelijke belang. Een pluspuntje voor jou en jouw bedrijf dus!

Wat bieden wij aan?

OAJK is in samenwerking met Landschap Overijssel het project Boer en Groen gestart. Vanuit dit project is het mogelijk om gratis voorlichting over de Groene en Blauw diensten te krijgen tijdens interactieve informatieavonden. Daarnaast is het voor een beperkt aantal boeren mogelijk om gratis individueel advies te krijgen van Landschap Overijssel onder toezicht van een ecoloog. Wij als OAJK geven hier uiteraard publiciteit aan en zetten zo jouw bedrijf positief in de picture.

Interesse? Wil jij een spreker over dit onderwerp op een van jouw avonden? Of ben je geïnteresseerd in de individuele voorlichting? Neem dan contact met ons op! Dat kan door een mail te sturen naar: jody@pjoverijssel.nl.