Verslag excursie JAV Overijssel naar Paardenmelkerij Sand

Op dinsdag 1 maart zijn we met de Jong Agrarische Vrouwen Overijssel op bezoek geweest bij Paardenmelkerij Sand. Dat is nog eens wat anders dan een melkveebedrijf! Waar koeien keurig melk geven na afkalven zonder aanwezigheid van het kalf is dat bij paarden ondenkbaar. Het veulen eist zijn eigen portie op: zo’n 15 liter per dag voor het veulen.. zo’n 5 liter per dag voor de boer. Overdag 3x daags melken, ’s nachts het veulen er weer bij. Het houdt je van de straat!

We hebben een inspirerend verhaal gehad van AJK Tubbergen lid Arjan Sand. Inspirerend hoe het allemaal begonnen is met het melken van paarden en verbazingwekkend hoeveel er moet gebeuren tussen het melken van het paard en de consument die een capsule paardenmelkpoeder afneemt. Daarnaast kan het voor veel dingen ook erg goed zijn, bijvoorbeeld tegen opvliegers, de stoelgang en sommige aandoeningen op de huid. Ook hebben we kunnen zien dat een paard het melken net zo makkelijk toestaat als een koe, als het het maar eenmaal gewend is. Een gezellige opkomst met vrouwen vertegenwoordigd uit de hele provincie.

We beginnen alvast te broeden op een volgende activiteit. Hopelijk tot dan!

Voor meer informatie verwijzen we je graag naar de website van  paardenmelkerij Sand.
Wil je op de hoogte blijven van de activiteiten van de JAV? Ga dan naar onze onze facebook pagina!

20160301_221359 IMG_p1msku IMG-20160301-WA0004 IMG-20160303-WA0001