Hernieuwde samenwerking LTO Noord en agrarische jongeren

LTO Noord en de agrarische jongerenorganisaties (AJK’s) in de negen noordelijke provincies hebben hun samenwerkingsovereenkomst hernieuwd. Symbolisch werd bij Shortgolf in Swifterbant de ‘afslag’ gedaan door Annette van Velde, waarnemend voorzitter van LTO Noord, en Kees Captein, voorzitter van het HAJK.

‘De jeugd heeft de toekomst.’ Dat zei Arie Verhorst, voorzitter LTO Noord Zuid-Holland, maandag bij de ondertekening van de hernieuwde samenwerkingsovereenkomst van LTO Noord met de provinciale AJK’s. ‘In onze samenwerking moeten we met elkaar aangeven wat we willen en op welke manier.’

Bestuurders van LTO Noord en de provinciale AJK’s kwamen maandag bijeen in Swifterbant, om de samenwerking officieel te bekrachtigen. De onderlinge band versterken, dat is wat LTO Noord en de AJK’s willen bereiken.

Roland Kip, directeur van LTO Noord, gaf aan ‘heel blij’ te zijn met de nieuwe overeenkomst. ‘We hebben een gezamenlijk belang, trekken gezamenlijk op en kijken naar de toekomst hoe we dit weer opnieuw met elkaar invullen. Vanuit ieders eigen identiteit, waarbij de jongeren wel een beetje de luis in de pels mogen zijn van LTO Noord. Jullie mogen kritisch zijn op wat er gebeurt bij de ‘oudere jongeren’.’

Kip gaf aan dat hij onlangs was uitgenodigd voor een ‘groene lobbytafel’ in regio Midden van VNO/NCW, waar onder andere LTO Noord, Cumela en Bouwend Nederland aanschoven voor een gesprek. ‘Ik dacht: daar horen de agrarische jongeren ook nog bij’, zegt Kip.

Samenwerking

Annette van Velde vroeg de aanwezige bestuurders hoe zij tegen de samenwerking in hun eigen provincie aankijken en hoe ze naar de toekomst kijken. Kees Captein gaf aan dat in Noord- en Zuid-Holland een afgevaardigde van het HAJK naar de provinciale overleggen van LTO Noord gaat. ‘Het is belangrijk dat we vertegenwoordigd zijn’, zei Captein.

Gerald Maters, voorzitter van het Gronings AJK, gaf aan dat op provinciaal niveau wordt samengewerkt maar er nog wel verbetering mogelijk is op regionaal afdelingsniveau. ‘Die communicatie kan beter’, zegt Maters. In Gelderland is het precies andersom. ‘Lokaal zoeken de AJK’s LTO Noord op’, aldus GAJK-bestuurslid Edward Satkowski.

In Friesland werken LTO Noord en Agrarische Jongeren Fryslan (AJF) de laatste tijd veel samen. ‘In diverse discussiegroepen en in de belangenbehartiging rondom de Veenweiden trekken we met LTO Noord op’, zegt Rakesh de Vries, voorzitter van de AJF. ‘Ook betrekken wij LTO Noord bij onze avonden over bedrijfsopvolging. Je hebt elkaar nodig.’

Kennis

Captein geeft aan dat het HAJK gebruikmaakt van de kennis die er bij LTO Noord beschikbaar is over onder andere energie en vergunningstrajecten. ‘Dan vragen wij mensen van LTO Noord voor een bijeenkomst.’

Nico Verduin, voorzitter LTO Noord-Holland, vult aan: ‘Het is goed om goede voorbeelden van samenwerking in de provincies met elkaar te delen, dat helpt ons vooruit.’

Ivar Bisseling, regiomanager Oost van LTO Noord, gaf de jonge bestuurders mee dat er in de LTO Noord Academie plek is voor AJK-bestuursleden. ‘Binnenkort start hiervoor weer de werving’, aldus Bisseling.

(Bron: Nieuwe Oogst geschreven door Anne-Marie Rops, foto gemaakt door Studio Kastermans)