Landschapsbeheer

Als agrarisch ondernemer ben je regelmatig het middelpunt van maatschappelijk debat. Iedereen vindt wel wat van jouw bedrijf en hoe je zou moeten boeren. Het liefst zo duurzaam mogelijk, maar ook zo goedkoop mogelijk voor de consument. De maatschappelijke weerstand vormt, naast het financiële stuk, ook een van de argumenten om niet voor bedrijfsovername te kiezen (zie artikel ‘Gelukkig de boer die nog een opvolger vindt’, NRC, 8 maart 2015) Als boer is het belangrijk om de maatschappelijke goodwill te hebben en te houden, zeker uit jouw omgeving. Maar hoe krijg je die? En nog relevanter; hoe behoud je die?

Wij, OAJK en Landschap Overijssel, zien in landschapsbeheer een van de mogelijkheden. Het onderhouden van houtwallen, singels en steilranden zorgt voor een aantrekkelijker uiterlijk van jouw erf en hierdoor draag je bij aan het behoud van het unieke Overijsselse landschap. Dit kost soms extra tijd en middelen, maar wist je dat hiervoor vergoedingen beschikbaar zijn onder de noemer Groene en Blauwe diensten (GBD)? De GBD zorgen ervoor dat agrariërs en particuliere grondeigenaren een reële beloning ontvangen voor hun werk aan het behoud van de landschapselementen. Met jouw welwillendheid draag je ook nog eens bij aan de economie is gebleken uit onderzoek van KPMG, want het landschap heeft belangrijke waarde voor toerisme en werkgelegenheid.

Kortom, door hier als agrarisch ondernemer aan bij te dragen, laat jij zien dat je het belangrijk vindt om je in te zetten voor een mooi landschap, en daarmee toon je ook jouw bereidheid voor het maatschappelijke belang. Een pluspuntje voor jou en jouw bedrijf dus! En nog mooier, wij helpen je erbij op deze pagina!

Activiteiten
Tweedaagse cursus landschapsbeheer (datum nog onbekend, bij interesse graag mailen naar info@oajk.nl)
Cursus maaien met de zeis (24 sep)
Cursus bomen zagen en vellen (8 okt)

Landschap Overijssel
Blauw groene diensten

Financiering
Factsheet_financiering

Collectieven voor agrarisch natuur- en landschapsbeheer (ANLb)
Collectief Noord West Twente
Collectief Midden Overijssel
Collectief Noord Oost Twente

Voorbeeldbedrijf
Een ecoloog heeft verschillende bedrijven van onze jonge bestuurders bezocht en ze voorzien van (bedrijfs)advies. Dit zijn mooie voorbeeldbedrijven waar jij van kunt leren. Laat je inspireren!
In contact komen met een van de jongeren die advies heeft gehad? Een kijkje nemen op het geadviseerde bedrijf? Mail info@oajk.nl en wij brengen je met hen in contact.

Ecologisch advies
Ook interesse in een advies voor jouw bedrijf door een ecoloog van Landschap Overijssel? Neem contact met ons op en we regelen het voor je. Mail naar info@oajk.nl

Binnenkort op dit informatieplatform…
– Erwin vertelt… over het adviesbezoek van de ecoloog op zijn bedrijf
– Voorlichtingsartikel/brochure over landschapsbeheer en wat het voor jonge ondernemers kan betekenen.

Deze pagina wordt regelmatig vernieuwd en up-to-date gehouden met nieuwe activiteiten en informatie. Kom dus snel weer een kijkje nemen!